Pagina's

maandag 30 april 2012

WEEK 7-8-9-10

Dag lieve trouwe volger,

Zal ik beginnen waar ik vorige keer ben geëindigd?

Hoor ik daar een ja? :)

Hier gaan we......

De dagen voor een vakantie heerst er altijd een gezellige drukte op school. Zo ook bij ons. Jullie weten van de snoeppauze die op maandag 2/04 heeft plaatsgevonden. Er waren vele eetstandjes waar je vanalles kon kopen ten voordele van de school.

Dinsdag 3/04 was het onze beurt om iets lekkers te maken. Zo hebben we voor de 4de klas (corresponderende klas) en alle leerkrachten hotdogs gemaakt.
Jonas en ik stonden als twee machines aan de keukentafel het ene broodje na het andere te smeren en te beleggen. Er zijn wel 50 broodjes gepasseerd!
Het maakte ons des te gelukkiger dat ze onze broodjes allemaal smakelijk hebben opgegeten.

Woensdag 4/04 werden de rapporten afgehaald en kwamen de leerkrachten voor een laatste keer samen.

En dan was het eindelijk zover PAASVAKANTIE !

Ik ga niet tot in detail treden over onze trips, anders heb ik bij mijn thuiskomst niets meer te vertellen. Maar om jullie tevreden te houden zal ik beknopt mijn verhaal doen.

Galibi 5/04 – 7/04
Galibi is een Indianendorp, het ligt op 2uur varen van Albina. Het dorp wordt bevolkt door Caraïbse inheemsen, ze leven van het toerisme en de export met Frans-Guyana.

We zijn naar Galibi gegaan om reuze schildpadden eieren te zien leggen, en ja hoor we hebben het gezien!

Het zijn net witte, ronde , mooie ping-pongballen. Heel fascinerend om te zien.

Op de laatste dag hebben we een uitstapje gemaakt naar de Franse kant, naar het stadje Saint-Laurent-Du-Maroni. Daar hebben we het beruchte strafkamp Camp de La Transportation (film Papillon) bezocht. Het dateert uit de tijd dat Frans-Guyana diende als strafkolonie van Frankrijk.

Het contrast met Suriname valt meteen op; Franse nummerplaten, alle wegen die gealsfalteerd zijn, ze rijden rechts, spreken Frans, betalen met Euro’s,....

We zijn ook bij de ‘boulangerie’ langs gegaan voor een lekkere koffiekoek mmmm :).

Op zaterdag is het tevens markt waar Surinaamse marrons, inheemsen en Frans-Guyanen, hun handelswaren verkopen, daar hebben we dan ook een kijkje genomen.

Ondanks de regen (behalve op de laatste dag) hebben we superhard genoten van deze trip!

Dolfijnspotten 9/04

Vandaag heb ik voor het eerst dolfijnen in het wild gezien! Ze lieten even op zich wachten maar na een tijdje werden we rijkelijk beloond voor ons geduld. Vele vinnen werden zichtbaar, soms kwamen ze zo dicht bij de boot dat we ook het hoofdje konden zien! Zo’n schattige wezens!

We zijn ook een paar keer aan wal gekomen voor het bezoeken van een plantage en een korte wandeling op de dijk van Fort Nieuw-Amsterdam.

Isadou – Brownsberg – Ston-Eiland 10/04 – 13/04
Als je me zou vragen ‘Welke trip vond je het leukste?’ dan zeg ik vol overtuiging deze! Het is een echte aanrader, het was geweldig!

Niet alleen de prachtige omgeving maar ook de groep was een dikke meevaller. In totaal waren we met 8 (inclusief gids) die samen dit avontuur beleefd hebben.

Isadou is een eiland in het binnenland. We waren daar helemaal alleen + de eigenaars. Het straalde veel charme en gezelligheid uit. We hebben 2 nachten in een houten hut geslapen, het hoogstnoodzakelijke comfort was aanwezig.

In de 2 dagen dat we daar waren zijn we marrondorpen gaan bezoeken (zijn heel primitieve Afrikaanse dorpen), kaaimannen gaan spotten, gebarbecued , kampvuur gemaakt, gezwommen en last but not least : gedanst met marronvrouwen, ze kwamen van het dorp naast ons en lieten hun traditionele liederen en dansen tonen aan ons. Het was een hilarische avond! :)

Op 12/04 was het moment gekoment om afscheid te nemen van Isadou en door te reizen naar het natuurpark Brownsberg. Onderweg hebben we bijna een poema aangereden! We zagen hem nog net wegrennen in het struikgewas. Jaja ik heb een wilde poema gezien :).

Daar hebben we gewandeld naar watervallen (Leovallen) en uitkijkposten. De uitzichten zijn zo mooi dat ze niet in woorden te beschrijven zijn. We hadden zicht op het Brokopondostuwmeer. Het meer is in de jaren 60 aangelegd om energie op te wekken ten behoeve van Paramaribo en de bauxietwinning. Voor de aanleg van het meer liet de regering de toenmalige dorpen van zo’n 5000 mensen onder water lopen. Het heeft een zeer treurige aanblik, duizenden boomstammen die dood boven het water uitsteken, je werd er stil van.

Op Brownsberg zagen we dit meer alleen maar in de verte maar toen we verder gingen naar Ston eiland waar we onze laatste nacht gingen doorbrengen stond onze chalet gewoon aan het stuwmeer!!

Zoooo idyllisch!

Het was een geweldige plek! ’s Avonds op het terras allemaal in de hangmatten naast elkaar mopjes en raadsels vertellen , ondertussen vieze beesten wegslaan en vers fruit eten.... ik moet glimlachen als ik eraan terugdenk.

Vrijdag de 13de was voor ons zeker geen ongeluksdag (buiten het feit dat de trip erop zat), we kregen de toestemming om een goudmijn te bezoeken, we hebben de Slamed waterval beklommen, op Piranha’s gevist, gezwommen in het stuwmeer (gelukkig geen pirhana tegengekomen)... Ons vervoer verliep heel de tijd over het stuwmeer, tussen de bomen en stenen door. Heel akelig als je weet dat er onder u dorpen hebben gelegen en ooit mensen hebben geleefd.

Moe maar opnieuw zoveel geweldige dingen gezien en meegemaakt vertrokken we terug richting huis.

Quad Adventure 14/04
Dit was een dag vol actie en adrenaline! Z-A-L-I-G

Ik zat dan wel niet op een paard door de jungle te galopperen maar wel met een quad! Zo tof!

Na de quad konden we onze modderige kledij inruilen voor een zwempak en hebben we lekker ontspannend op het strand van Overbridge gelegen met af en toe een plons in de Surinamerivier.

’s Avonds hebben we onze dansschoenen aangetrokken en zijn we naar de Zsa Zsa Zsu gegaan.

Raleighvallen 16/04 – 19/04
Wat een uitputtende trip was me dat!

De weg naar daar was heel slecht (zandweg) en de boottrip die daarop volgde was verschrikkelijk nat en koud (regen)!!

Ook de rugzakken zijn niet droog gebleven met natte kledij tot gevolg.

Gelukkig hebben we de zon de dagen nadien veel gezien.

De eerste nacht in de hangmat is goed verlopen, we werden beschermd tegen ongedierte dankzij onze klamboe en we bleven gespaard van gesnurk (iedereen sliep in dezelfde ruimte, geen muren, enkel een dak boven ons hoofd).

Na het ontbijt maakten we ons klaar voor de trektocht naar de Voltzberg. Eerst 5 minuten in de boot om daarna 8km door de jungle te stappen, omringd door woudreuzen, lianen, palmen, apen en andere dieren. Door de hoge vochtigheidsgraad en intensiviteit hebben we ons allemaal te pletter gezweet.

Eens aangekomen aan de voet van de Voltzberg konden we aan de klim beginnen. Het is een kale granieten bultvormige rots in de plakke zon!

Met behulp van de locale gids ‘Hugo’ zijn we allemaal veilig en wel aangekomen op de top.

Je wist niet waar eerst te kijken, eindeloos uitzicht op het regenwoud met daartussen hier en daar een berg, geluiden die van alle kanten leken te komen, vele kleine leguanen,... MACHTIG...!

We konden daar jammer genoeg niet blijven. Opnieuw 8km door de jungle, deze keer wat sneller en een dikke 2uur later kwamen we aan de stroomversnelling (vertrekpunt)! Een frisse duik in het water heeft zoveel deugd gedaan. Ik was KAPOT, wel trots op mezelf en op mijn groepsgenoten :).

De volgende dag zijn we de moedervallen gaan bekijken. We mochten daar niet zwemmen omdat de stroomversnellingen te sterk zijn.

’s Avonds hebben we bij kaarslicht gegeten (er was geen elektriciteit meer),we kregen gezelschap van een vogelspin die in het dak verstopt zat. Zolang ze maar op haar plekje bleef was er geen probleem.

Donderdag was het de dag van de terugreis. 2uur boot, 5uur bus, met onderweg een kleine pauze omdat we vastzaten in de modder! De jongens deden het fysieke werk, de meisjes het mentale.

Jonas en ik zijn onze buik, die helemaal overhoop lag dankzij die ‘ooohh zo goed weg’, meteen gaan vullen in ’t Vat. Een simpele hamburger met frietjes heeft zo hard gesmaakt na 2 weken bijna alleen kip met rijst gegeten te hebben.

De overige dagen van de Paasvakantie heb ik gewerkt voor school, huishoudelijke taken verricht, het thuisfront op de hoogte gehouden,...

Het was de beste Paasvakantie ooit, ééntje om nooit te vergeten!

Week 23/04 – 29/04
Opnieuw school.

Deze week zijn er veel afspraken gemaakt over het verloop van komende weken. Zo ga ik huiswerkbegeleiding geven aan kinderen vanaf de 4de klas, lessen volgen aan het IOL, project schooltuin en corresponderen verder zetten en natuurlijk zelf nog lessen geven, deze keer in het 5de leerjaar.

Heel wat dus maar ik zie het volledig zitten!

Het leuke aan deze week was ook dat ik gewerkt heb achter de schermen van de Dothschool. Ik heb elke dag melk en broodjes mogen ronddragen, afwassen, ijsjes verkopen,... het zijn dingen die je niet meteen ziet maar wel moeten gebeuren om alles draaiende te houden.

Vrijdag was het ook een belangrijke dag want Linda is (docent van aan het IOL) is komen kijken naar een les. Ze was heel positief! Binnenkort komt ze nog eens langs.

Ook was er vrijdag een personeelsvergadering en ’s avonds een workshop rond talenten bij kinderen ontdekken.

Heel opmerkelijk is dat de leerkrachten hier verlofdagen hebben. Ben je eens moe en wil je graag thuisblijven? Geen probleem neem een verlofdag en het is ok :).

Zo dat was weer een hele boterham, van al dat schrijven heb ik honger gekregen dus het woord tijd om van ons lekker sponsbrood te eten :).

De groetjes aan iedereen!