Pagina's

dinsdag 3 april 2012

Week 5 en 6

Dag allemaal,

Door het vele schoolwerk en andere buitenschoolse activiteiten (lees huishoudelijke taken ..), moet ik bekennen dat het me veel moeite kost om regelmatig mijn blog te updaten. Dit omdat hier zoveel leukere dingen te doen zijn J. Al sta ik er wel voor op om van zodra ik foto’s heb deze te posten op facebook.

Hieronder schrijf ik kort mijn belevenissen op van afgelopen twee weken.

Eerst en vooral wil ik meegeven dat ons project ‘Corresponderen met het zuiden’ heel goed is gestart. De Surinaamse kinderen hebben een doos gemaakt vol met tekeningen en hun paspoorten. Er zaten ook enkele voorwerpen in zoals een Surinaamse tas, Surinaamse kranten, Surinaams geld, schoolschrift, stick met tekst- en beeldmateriaal. Onze docent heeft deze doos meegenomen richting België. Daar is ze goed aangekomen, de leerlingen van meester Jeroen waren zeer verheugd en zij hebben ondertussen op hun beurt een doos gemaakt en deze zou vanavond toekomen. Lekker spannend want we weten niet wat er in zit! J



WEEK 5 19/03 – 25/03



Naast de vakken van vorige week (rekenen, taal, lezen, schrijven) mocht ik ook de WO-vakken geven. Ik heb geprobeerd om de lessen wat aanschouwelijker te maken want veel meer dan overschrijven en luisteren naar een verhaal doen de kinderen niet in zo’n lessen.

Dit is toch aardig gelukt ondanks de beberkte middelen, al was het soms moeilijk om de kinderen hun enthousiasme de baas te kunnen.

Niet altijd is het enhousiasme positief te beschrijven, sommige kinderen stellen zich aan en willen altijd in de belangstelling staan. Hier heb ik het nog altijd moeilijk mee om daar gepast op te reageren. Ik weet ondertussen dat dit de kinderen zijn die het thuis heel moeilijk hebben en ze proberen op school de aandacht te trekken van iedereen die maar kijken wil. Of ze nu onvoldoendes hebben of straf moeten schrijven, niets kan hun deren want wie is er thuis om hun schoolactiviteiten te controleren; niemand...

Ik probeer deze kinderen te motiveren om beter hun best te doen, ze te laten aanvoelen dat slecht gedrag niet werkt wanneer ze aandacht willen.

Vrijdag, werken aan de schooltuin zorgt wat voor variatie in mijn schoolprogramma. Eindelijk hebben de kinderen mogen werken in de tuin zelf.
Ze hebben onkruid moeten trekken op de bedden die al omgewoeld waren. Er werden gleuven gemaakt met daartussen zwarte aarde om deze onieuw dicht te maken en wat te mengen met de bruine aarde om als laatste de plantjes ‘Amsoi’ te planten. Er werd aandacht besteed aan de plantafstand en aan het begieten en het verder onderhouden van de planten.
Hopelijk overleven de plantjes de Paasvakantie!

In mijn hoofd begint het minder chaotisch te worden, ik begin de Surinaamse levenstijl en het klimaat gewoon te worden. Tijdens de weekdagen heb ik een vast patroon gevonden dat me helpt om alles in goede banen te houden. Zo geef ik elke voormiddag les, eens thuis eten maken, rusten, lessen voorbereiden, ontspannende dingen doen (winkelen, fietsen, lezen,pc,...), op woensdag kleren wassen, op vrijdag poetsen, tussendoor genieten, slapen en het minst leuke van al: kakkerlakken bestrijden! Want ja we hebben er al een paar uit het huis moeten schoppen.

Op vraag van Shahira (onze gastgezinzus) hebben we op zaterdag tomatensoep met balletjes gemaakt. De soep werd gelukkig goed bevonden! We wachten nu op een tegenprestatie. J

Zondag heb ik vooral gewerkt voor school en in de late namiddag zijn we vertrokken naar de bioscoop om naar de ‘The Hunger Games’ te gaan kijken. Die film was de perfecte afsluiter voor een rustig weekend!



WEEK 6 26/03 – 1/04



De eerste 3 weekdagen heb ik gewoon les gegeven zoals anders. Donderdag en vrijdag stonden er 2 leuke uitstappen op het programma. Donderdag met het 3de leerjaar naar Fort Nieuw-Amsterdam.

Dit ligt waar de Suriname- en de Commewijnerivier samenvloeien en verder uitmonden in de Atlantische Oceaan. Het ligt ten noorden van Paramaribo.
Het fort moest plantages aan de Surinamerivier verdedigen tegen Europese invallen en piraterij. Het werd in 1734 gebouwd door slaven, dit ging heel moeilijk door de moerassige ondergrond. De klei was te zilt om er bakstenen van te maken, uiteindelijk werden er bakstenen uit Nederland aangevoerd.
Pas in 1747 was het klaar. Ondankt de moeite bleek het Fort niet zo sterk te zijn. Het verloor zijn betekenis en in de Tweede Wereldoorlog werd het gebruikt door de Amerikanen.
Na een restauratie eind jaren 60 werd het een indrukwekkend openluchtmuseum. Er zijn bezienswaardigheden zoals kanonnen, kruithuis, gevangenis,.. Het was een indrukwekkende en zeer mooie plek! Of de leerlingen veel opgestoken hebben weet ik niet want we zijn gewoon door het park gewandeld zonder uitleg van een gids (was te duur). Ook niet alle leerlingen waren erbij, diegene die niet (konden) betalen mochten niet mee en moesten op school blijven.

De kinderen mochten hun schooluniform thuislaten en hun mooie kledij aantrekken om op uitstap te gaan. Leuk om ze eens in een andere omgeving en kledij te zien.

’s Avonds hadden we afgesproken in ‘t vat met de hele HUB-bende plus nog twee stagairs van een andere school. We hebben gesmuld van het superlekkere touristenmenu!
Na het eten zijn we gaan bowlen en jaja ik heb het eerste spelletje gewonnen!! =)

Na het 3de leerjaar was het op vrijdag de beurt aan het 2de leerjaar om op stap te gaan. We hebben door de stad gelopen, langs de waterkant en zo richting de Palmentuin waar ze urenlang gespeeld hebben.

In de namiddag zijn ik , Jonas en Daphné opnieuw naar de stad getrokken om verschillende dingen te kopen en in orde te maken. We hebben onze tocht aan de waterkant beëindigd met een koele en lekkere Markoesa.

Om onze dag helemaal geslaagd te maken hadden we ’s avonds pizza besteld (van de Pizza Hut!) en een spelletje ‘Mens erger je niet’ gespeeld met hilarische momenten en ergernissen tot gevolg!

Na een lange nacht was het nodig om op zaterdag eens goed uit te slapen. Omdat volgende week de Paasvakantie begint (op donderdag) en de punten gegeven zijn worden er geen lessen meer gegeven op school, gevolg geen voorbereidingen! YES!

Het was dus de moment om eens aan de taken te beginnen die altijd vermeden worden en waarvoor altijd excuses te vinden zijn. Zo heb ik mijn kleerkast opgeruimd, toilet gekuist, gestreken, inkopen gedaan,....

Gelukkig zorgde Ronaldo (gastvader) voor een mooie afsluiter van de dag. Het was namelijk zijn verjaardag en we werden uitgenodigd op zijn feestje.

Zondag was het een regenachtige dag. Onze plannen om een fietstocht doorheen Commewijnen (district gelegen over de Surinamerivier) te maken viel letterlijk in het water. Dan maar Chinees gaan ontbijten. Veel nieuwe gerechtjes geproefd waaronder kippenpoten! Eigenlijk valt het best wel mee behalve de gedachte en de vele botjes die erin zitten.

En natuurlijk niet te vergeten het was 1 april! We dachten dat onze bovenburen Sharif en Shahira wel zo braaf waren om niets uit te halen maar we hebben ze zwaar onderschat! Sharif was al een hele week bezig over een optreden dat hij ging geven, we geloofden hem niet tot hij in zijn kostuum aan onze deur stond. We maakten ons klaar om te gaan kijken maar het was verloren moeite want 10 minuten later stond hij terug in t-shirt en short aan onze deur met een glimlach op zijn gezicht!

Tssss hij had ons liggen! Wacht maar Sharif onze wraak zal zoet zijn!



En zo gaat alles hier zijn gangetje.

Volgende week zoals ik al zei worden er geen lessen gegeven. De kinderen worden opgevangen op school en er worden Paaststukjes geknutseld. Maandag is het ook snoeppauze, tijdens deze pauze is iedereen welkom en kunnen ze allerlei lekkers kopen zoals; patat met kip, roti, stroop, bami, snoep, plaurie,enz. Het geld dat ingezameld wordt zal dan dienen voor de werking van de school want op veel meer kunnen de leerkrachten hier niet rekenen!

Woensdag krijgen de kinderen hun rapport en mogen ze om 10uur naar huis. De leerkrachten blijven nog even op school voor een gezellig samenzijn.

Daarna begint de Paasvakantie pas echt! We hebben heel wat uitstappen gepland zoals Galibi (naar reuzachtige schildpadden gaan kijken), paintbal, Brownsberg, Stone Island, Isadoe, quad adventure, dolfijnentour, Raleighwatervallen,...


Jullie zullen dus even niets van me horen maar weet dat ik waarschijnlijk ergens op een prachtige plek zit in het groene binnenland.


Ik kijk er superhard naar uit!


Geniet van jullie Paasvakantie en tot de volgende!

Karen xxx

1 opmerking:

  1. Karie,
    Leuk om te lezen dat je het daar nog altijd naar je zin hebt..... geniet er nog verder van!
    Buiten die kakkerlakken zou ik het ook zeker zien zitten om daar een paar maandjes te vertoeven :)

    Amuseer je tijdens je drukke paasvakantie!

    Zoen en knuffel
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen