Pagina's

vrijdag 25 mei 2012

WEEK 11-12-13



Beste lezer,

De kans is groot dat dit één van mijn laatste blogbericht wordt op Surinaamse bodem.

Ik heb genoten van de vele reacties en hopelijk heb ik jullie geboeid met mijn verhalen.

Er valt weer heel wat te vertellen!



WEEK 11 ; 30/04 – 6/05
Maandag was er op school voor een tweede maal in mijn bijzijn een snoeppauze. Deze keer was het mijn beurt om te helpen bij de voorbereidingen.

Mijn taken bestonden uit het zoeken naar leerkrachten die bereid waren om eten te verkopen, plaurie (Hindoestaanse kleine snackballetjes, gemaakt van gele spliterwten) verpakken, affiches maken en ophangen,...

Tijdens de snoeppauze zelf heb ik plaurie verkocht. Vele kinderen beschikken over hele straffe smaakpapillen, zoveel peper dat ze eten!! Zelfs een vingerpuntje is teveel voor mijn mond en lippen, ze staan meteen in brand! En dan moet je vooral zo slim zijn om op dat moment in je ogen te wrijven! Pikken!!

Gelukkig heb ik mijn ogen niet uitgewreven want ’s avonds had ik ze nodig voor de cinema.



Dinsdag 1 mei is het net zoals in België ‘Dag van de arbeid’ . Geen arbeid dus voor vandaag, wel genieten aan het zwembad van het hotel Residence Inn. Na het zonnen en zwemmen trokken we naar de Palmentuin waar er een marktje was, georganiseerd door Inheemsen (Indianen). Verderop was de Tele Sur loop aan de gang, véél volk en ambiance!

Later op de avond zijn we nog gaan quizzen bij de meisjes in de Henrystraat.

Natuurlijk zijn die van de Pengelstraat (Jonas-Daphné en ik) gewonnen! J



Minder goed nieuws was dat de zon een te rode huid had achtergelaten op mijn buik . Dit zorgde voor veel pijnlijke momenten en slapeloze nachten!



Buiten het vervloeken van mezelf dat ik me zo had laten roosteren is er niet veel speciaals meer gebeurd die week. Wel dat we nu helemaal officieel legaal zijn in Suriname tot 7 juni! Ik heb mij dus bedacht en blijf nog een week langer!! Jammer genoeg is dit een mopje L.



Oooowww ik ben het belangrijkste nog vergeten! Het beste weekend ever! Dat weekend hebben we doorgebracht op Republiek met ons gastgezin, het ligt op een uurtje rijden van Paramaribo.

Daar hebben we gelogeerd in een groot huis aan een kreek. Het was zooo geweldig! We hebben heel wat afgelachen en lekker gegeten (bbq).



Week 7/05 – 13/05

De verbrande huid was nog steeds niet genezen en heeft me nog lang gepijnigd!

Wat ook pijnlijk was die week was het vertrek van Daphné en Natalie. Zij vertrokken op woensdag terug naar ons Belgenland. Wij (Jonas en ik) bleven als weeskinderen zielloos achter, al werden we héél goed opgevangen door ons fantastisch gastgezin!



Verder heb ik lessen gegeven in de 5de klas (thema; het menselijk lichaam) en huiswerkbegeleiding gevolgd. Ook de schooltuin krijgt vorm. Al kenden we veel tegenslag, ik vertelde al over de regen die het verpeste, maar nu bleek dat de grond waar we eerst hadden gepland helemaal niet goed te zijn. Ondertussen heeft de tuin een nieuw plekje gekregen en groeien er Antroea-, Aubergine-,(Boulangier) en peperplantjes.



Vrijdag 11/05 waren we uitgenodigd voor een verjaardagsfeest. Een unieke ervaring met veel eten en drank.

Zaterdag speelden Jonas en ik voor de ideale gastheer en gastvrouw. Onze gasten waren de meisjes van de Henrystraat + Margot en ons gastgezin. We hebben balletjes in tomatensaus met frietjes gemaakt en een heerlijk dessert! Na het eten volgde er spelletjes die voor hilarische taferelen zorgden.

Het was opnieuw meer dan een geslaagde avond!

Zondag zijn we na een hele korte nacht vroeg opgestaan om de vogeltjeswedtrijd op het onafhankelijkheidsplein bij te wonen.



WEEK 14/05 – 20/05

Een week vol lessen geven en voorbereidingen. Ook hebben we zelf een les gevolgd. Dat deden we op het IOL, raar om opnieuw te moeten luisteren naar een docent J.

Donderdag kwam Linda voor een tweede keer langs om een les bij te wonen met achteraf een positief resultaat! Ikke gelukkig J.

Mijn goede resultaten werden beklonken in de Parbo-fabriek die we later op de dag bezocht hebben.

Niet alleen werd er gedronken die dag maar ook gedanst! Alles los schudden in de Havanna Lounge!



Het weekend kwam eraan en dat brachten we door op Bigi Pan! Het is een natuurreservaat gelegen in het westelijk deel van Suriname.

Onderweg zie je veel open vlaktes met rijstvelden, polders, kokosplanten,...

Bigi Pan zelf is een paradijs voor vogelliefhebbers! Je ziet er alle soorten, maten en kleuren van vogels. We hebben niet alleen vogels gezien, maar ook kaaimannen, een leguaan, vissen met 4 ogen en nog veel meer...

Het moddergevecht was het hoogtepunt van het weekend! Tot schouderhoogte (voor mij allesins) in het water staan en met de voeten in modder. Naar de modder duiken, vastpakken en gooien naar al slachtoffers die in je buurt staan! Geweldig! J



Wat zal ik het hier missen! Suriname heeft echt mijn hart veroverd! Nog (op dit moment) een week en ik ben alweer thuis.



Dussss het is de moment om van jullie afscheid te nemen zodat ik nog wat kan genieten van mijn resterende tijd hier in het Switi Sranan!


Tot schrijfs!!

Zoen x Karen

1 opmerking: