Pagina's

woensdag 7 maart 2012

WEEK 2

Dag lieve mensen,

Afgelopen week heb ik de leerlingen en leerkrachten van de Dothschool beter leren kennen.

In zo goed als elke klas ben ik een kijkje gaan nemen. De ene leerkracht loopt rond met een stok, de andere blijft de hele tijd aan haar bureau zitten en nog een andere roept de longen uit haar lijf.
Niet allemaal even prettig om aan te horen of te zien.

De leerlingen zijn heel wild wanneer ze niets te doen hebben, wat heel vaak het geval is! 2/3 van de tijd dat ze op school zitten zijn ze aan het wachten; wachten op de leerkracht tot die is uitgebabbeld met een andere leerkracht, wachten na een repetitie (toets) tot iedereen klaar is, wachten tijdens de les als ze om de beurt aan bord moeten komen voor een oefening, enz.
Ik weet niet goed wat denken van de onderwijsmentaliteit hier in Suriname.Zowel de leerkrachten als leerlingen kan je niet vergelijken met de Belgische. De leerlingen zijn hier zodanig gedrild dat het respect voor de leerkrachten een automatisme is geworden, ze tonen eerder respect voor de leerkracht uit vrees om geslagen te worden. De Belgische leerlingen tonen respect ten opzichte van een persoon om wie hij is en niet uit vrees om gestraft te worden.

Verder is er dit nog gebeurd deze week:

-mijn kleren zijn afgebleekt dankzij onze strijkmachine

-straten zijn ondergelopen door de vele regen

-Javaans (Bami en Nasi) en Chinees gegeten (rijst met kip in zoetzure saus) allemaal mmmmmm

-vrijdag werd ik aan mijn lot overgelaten in het 5de leerjaar, ik kwam daar even langs om te luisteren naar de gastspreker die het ging hebben over de schooltuin die ze gaan aanleggen. Ik ben daar een hele voormiddag mogen blijven om de kinderen ‘bezig te houden’ omdat de leerkracht niet is komen opdagen. We hebben spelletjes gespeeld zoals, galgje, bommetje, moordenaartje, raden en uitbeelden/tekenen, zin doorzeggen,... Op het einde hebben de meisjes nog een lied voor mij gezongen: “I'm So Glad You're Here “ J

-de muggen zijn zeer actief geweest

-mijn visa-kaart blokkeert pin-automaten

-Borgoe, het vloeibare goud van Suriname gedronken (cola met rum)

-Zondag: the day of the week

Samen met de Sheikkariem’s (Shamir-Rachid-Shahira en Sharif), de kinderen van de huiseigenaars die boven ons wonen, hebben we een tripje gemaakt naar BergenDal.

Daar hebben we tussen de bomen gezeten (Canopy) en op en in het water (kajakken en zwemmen). Het was geweldig amusant en actief! :)


Toedels!! xxxx

8 opmerkingen:

  1. Amai, wat een avontuur!
    Cola en rum; mmm lekker! :) In Cuba was dat een 'Cuba Libre'..
    Wij drinken dat nu soms nog! :p
    Have fun!
    Ine x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Karie,
    Supertof om te lezen!!
    Hoe was de feestdag vandaag? Heb je nog last van je buik of is het al over?

    dikke zoen en knuffel!!
    Charlotte
    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Charlie!

      Sorry dat ik nu maar pas reageer maar ik was deze reacties even uit het oog verloren ;).
      De feestdag; Holi Paghwa was geweldig he :D Lekker vuil en er was een hele leuke sfeer.
      Mijn buik geeft soms nog een kramp maar het gaat wel al veel beter, je weet het waarschijnlijk nog niet maar de nacht van afgelopen zaterdag op zondag ben ik zo ziek geweest als een hond... hevige buikkrampen, overgeven, koorts,duizelig,... Dus momenteel kan ik niet klagen van die krampjes :) . Hoe gaat het met jou? Ik vind jouw reacties super fijn om te lezen, bedankt daarvoor!! :) Vele brasa's xxx

      Verwijderen
  3. blij dat het je goed gaat, geniet er 200% van want deze ervaring draag je je hele leven mee! Nog veel succes volgende week met je klas! xxx Mama en papa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danku mama en papa voor deze kans dat jullie mij gegeven hebben! ;)

      Verwijderen
  4. Hey Karen!

    Tof om dat allemaal te lezen! Ben blij dat het je daar goed gaat! Geniet van ieder moment , het is een levenservaring! Nog héél véél succes en plezier! Groetjes, X!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Tom! :) Hoe gaat het daar op de tuinbouwschool? Was de oud-leerlingenavond een succes? Jammer dat ik er niet bij kon zijn.... x

      Verwijderen